Parelduiken voor organisaties: storytelling


Wil je meer binding met je lezers, bezoekers of medewerkers? Waargebeurde verhalen zijn een belangrijk communicatiemiddel om het publiek bij je organisatie of bij een bepaald onderwerp, gebouw of plek te betrekken. Grote en kleine verhalen maken mensen en organisaties tot wat ze zijn. Vanuit mijn passie om te schrijven draag ik hier graag aan bij.
Als schrijver, journalist en erfgoedspecialist denk ik bij storytelling echter niet aan brandinginbound marketing of corporate identity, maar aan persoonlijke verhalen die mensen raken in het hart en in beweging zetten. Daarvoor heb ik de werkwijze ‘vinden, vormen, verbinden’ ontwikkeld.

Mijn werkwijze

1. Vinden

Storytelling begint met ‘parelduiken’: onderzoeken, luisteren en fotograferen.

Nadat is bepaald welke doelen we willen bereiken, maak ik een inventarisatie van de objecten, foto’s, plekken en personen die hieraan een bijdrage kunnen leveren. Ik doe onderzoek, leg contacten, interview en ga op zoek naar passend beeldmateriaal.

2. Vormen

Deze opgedoken ‘parels’ poets ik op en werk ze uit tot pakkende verhalen, met een spanningsboog en een krachtig slot.

Interviews en onderzoeksgegevens worden verwerkt, teksten worden geschreven en foto’s worden gemaakt, aangevraagd of gescand.

3. Verbinden

Vervolgens verbind ik ze tot een ‘parelsnoer’, dat het waard is om te delen. Dit kan bijvoorbeeld een boek, website, tentoonstelling of documentaire zijn.

De presentatie is een unieke kans om de publicatie in de schijnwerpers te zetten en om als organisatie je aan je publiek te verbinden.

Mogelijkheden

  • boeken
  • brochures
  • oral history projecten
  • publiciteitscampagnes rond openingen en jubilea
  • reorganisaties en fusies vanuit historisch perspectief
  • zoekmachinevriendelijke (SEO) teksten
  • tentoonstellingen
  • verhalen- en belevingsroutes
  • documentaires
  • artikelen
  • social media
  • educatieve programma’s
  • blogs

Voorbeelden

Een voorbeeld van storytelling voor organisaties is het boek dat ik schreef in opdracht van Natuurmonumenten:

Een ander voorbeeld is het artikel dat ik schreef over Jacobien Cleveringa en haar biologische bloemenkwekerij Bijenbrood:

error: Content is protected !!